یادداشت؛

عفاف و حجاب و مدلینگ (الگوسازی)

شناسهٔ خبر: 171252 -
چاپ خبر چاپ خبر
برخورد دوگانه نظام سرمایه‌داری غرب، طرح مسئله زن و حجاب را حساس تر ساخته و با اسم آزادی و دفاع از حضوض زن، بیشتری و سخت ترین فشار ها را بر پیکره حجاب و عفاف وارد کرده است و الگوسازی (مدلینگ) به صورت غلط در جامعه ما ترویج یافته است.

به گزارش یار خراسانی، عفت زن در تمام ادیان چون سایه ساری او را از گزند و آزارهای جسمی و روحی بیماردلانی حفظ می‌کند که هدف اصل آنها لکه‌دار ساختن شرافت زنی که از بهترین مخلوقات است.

عفت برای زن چون واژه نابی که نوشیدن آن حلاوت و شیرینی فراتر از مادیات را به همراه دارد؛ دنیای مدرن امروز در کنار آسایش و امکاناتی که با خود به ارمغان آورده، زمینه‌ساز مشکلاتی نیز بوده که عده‌ای از گزند آن مصون نبوده‌اند.

آنچه در عصر حاضر، طرح مسئله زن و حجاب را حساس‌تر ساخته است، برخورد دوگانه نظام سرمایه‌داری غرب در برابر این پدیده فرهنگی – اجتماعی است. غرب ازیک‌طرف با طرح شعارهای فریبنده (آزادی زن و دفاع از حقوق زن) در میان ملت‌های جهان را علیه عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی دارد و از سوی دیگر، سخت‌ترین و بیشترین ظلم‌ها را بر پیکره‌اش وارد می‌سازد که یکی از این ستم‌ها، الگوسازی (مدلینگ) هست که منشأ آن فرهنگ غربی است که به‌صورت غلط در جامعه ما ترویج یافته است.

الگوسازی (مدلینگ) که از فرهنگ غرب نشئت‌گرفته تفاوت‌های معنی دارو فاحش با الگوسازی (مدلینگ) فرهنگ اسلامی دارد. الگوسازی غربی زن را ابزاری برای تجارت، اقتصاد، شبکه‌های اجتماعی مجازی، تقویت و ترویج قوای حیوانی و جنسی انسان و در مجموع زن ابزاری است در خدمت اهداف مادی انسان‌های دیگر و به زن به‌عنوان یک شی نگاه می‌کند ولی در فرهنگ اسلامی الگوسازی معنی متفاوت‌تری دارد.

الگوسازی اسلامی شامل معرفی شخصیت‌های برجسته‌ای که در کنار عفت و پاک‌دامنی و با رعایت کامل حجاب اسلامی توانسته‌اند در زندگی اجتماعی و شخصی مراحل رشد و نمو را طی نمایند.

الگوهای تاریخی همچون فاطمه زهرا (س)، همسر ابراهیم (ساره)، دختران لوط، آسیه همسر فرعون و حضرت مریم که در تاریخ اسلامی بی‌نظیر بودند و توانستند در جامعه‌ای که زندگی می‌کنند مراحل ترقی و پیشرفت را طی نمایند و به کمالات انسانی برسند.

مهم‌ترین نیاز جامعه ما شناختن اسوه عالمی است که نامش کوثر نبی، زهرا مرضیه است، تا دختران ما از کودکی بیاموزند عفت و حجاب مصونیت نیست و محدودیت معنا نمی‌دهد بلکه حجاب و عفاف زن ارزشی که با صدایی بلند تمام بی‌ارزشی‌ها را نفی کرده و به تمام مردان عالم می‌گوید زن انسانی است با والاترین ارزش‌ها و زنان ما تحصیل می‌کنند، کار می‌کنند، با افتخار در جامعه حضور دارند و با حیا و عفت خود برای تمام بی‌عفتی‌ها و بد الگوسازی‌ها حکم می‌دهند.

حجاب به معنای پوشش اسلامی دو بعد ایجابی و سلبی دارد:

  1. ایجابی (وجوب پوشش بدن)
  2. سلبی (حرام بودن خودنمایی در مواجهه با نامحرم)

این دو باید در کنار همدیگر باشند تا حجاب اسلامی تحقق یابد، گاهی برخی زنان به‌ظاهر با حجاب، برای پوشش خود از رنگ‌های جذاب و تحریک‌کننده استفاده می‌کنند و در عین پوشیده بودن ظاهر بدن، زیبایی آنها آشکار است، گویی اصلاً لباس نپوشیده‌اند.

این رویکرد دور از روح حجاب است و نمی‌توان گفت حجاب رعایت شده است، زیرا حجاب به‌منظور تأمین سلامت روحی و روانی مردم و جلوگیری از مفاسد است، بنابراین پوشش نباید ابزار وسیله‌ای برای نشان‌دادن زیبایی و تحریم غرایز جنسی و بروز مفاسد اجتماعی باشد.

در پایان نیز اشاره‌ای به تأثیرات الگوسازی غلط رایج در جامعه ما که متأسفانه نقش بسیار منفی بر روابط خانوادگی و اجتماعی به‌ویژه روابط اعضای خانواده که خود منشأ ظهور و بروز انواع آسیب‌های اجتماعی در جامعه است و زن مدلینگ غربی در خانواده به ابزاری برای تبلیغ، نمایش بدن و ترویج انواع فسادهای اخلاقی است که منجر به اختلال در روابط مادر و فرزند، روابط زن و مردم و خود باعث گسترش الگوسازی‌های غلط برای فرزندان در خانواده می‌شود.

امیدواریم که الگوسازی سالم و همگام با فرهنگ اسلامی در جامعه گسترش پیدا کند تا شاهد رشد همه‌جانبه شخصیت‌های بانوان گرامی در جامعه باشیم و از ترویج فرهنگ غلط غربی در زمینه الگوسازی کاسته شود و زمینه کاهش انواع آسیب‌های نوظهور اجتماع در سطح جامعه باشیم.

حسین اسماعیلی ثانی – کارشناس ارشد مشاوره

انتهای پیام/

برچسب‌ها



ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.