وعده‌هایی که عملی نمی شود؛

«جاده مرگ» در ورودی خراسان رضوی همچنان قربانی می‌گیرد

شناسهٔ خبر: 162614 -
چاپ خبر چاپ خبر
در پی عدم رفع نقاط حادثه‌خیز و تکمیل نشدن جاده خلیل‌آباد به بردسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای مواصلاتی خراسان رضوی همچنان «جاده مرگ»، قربانی می‌گیرد.

به گزارش یار خراسانی، مسئله راه بر اساس نظر کارشناسان همواره یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها برای توسعه است و جاده خلیل‌آباد به بردسکن یکی از مهم‌ترین محورهای مواصلاتی استان خراسان رضوی محسوب می‌شود که به‌نوعی ورودی استان خراسان رضوی است و استان‌های مرکزی و جنوبی کشور را به مرکز استان متصل می‌کند.

تبدیل این مسیر به بزرگراه سال‌ها است که آغاز شده اما تا به امروز تکمیل نشده است، هرچند تعدادی از قطعات این مسیر تکمیل شده ولی وعده‌های تکمیل این بزرگراه هنوز به‌صورت کامل عملی نشده و این مسیر هم‌اکنون ایمنی لازم را برای مردم، رانندگان و اهالی مناطق اطراف و حاشیه مسیر ندارد.

۱۵  مهر ۱۳۹۸ بود که گزارشی درباره مشکلات جاده خلیل‌آباد به بردسکن تحت عنوان حرکت لاک‌پشتی باند دوم محور خلیل‌آباد به بردسکن”  و همچنین در ۱۴ مهر ۱۳۹۷ گزارشی در همین موضوع با عنوان ” دوبانده شدن محور خلیل‌آباد – بردسکن در دست‌انداز کمبود اعتبار” در پایگاه خبری یار خراسانی مورد انتشار قرار گرفت.

این جاده که بر اساس آخرین آمار شورای ترافیک استان، رتبه نهم ترکیب فراوانی و شدت تصادفات، رتبه دوم تصادفات موتور سیکلت و رتبه چهارم تصادفات رخ به رخ در سطح خراسان رضوی را از آن خود کرده است مشکلات زیادی دارد و تردد در آن هم کم نیست، کم‌کم به «جاده مرگ» تغییر نام پیدا کرد؛ در آخرین مورد نیز چند روز قبل برخورد سه خودرو با یکدیگر منجر به کشته و مجروح شدن دو نفر شد.

از ۱۵ سال پیش مطالعات احداث باند دوم شادمهر به کاشمر و انابد به طول ۱۲۰ کیلومتر آغاز شد و۶۰  کیلومتر تا کاشمر و ادامه مسیر به سمت خلیل‌آباد، بردسکن و انابد است که محور کاشمر به سمت خلیل‌آباد به طول ۱۴ کیلومتر در سال ۸۹ به علت ترافیک محلی که داشت اولویت فاز اول اجرا قرار گرفت و همچنین کلنگ اجرای باند دوم محور خلیل آباد به بردسکن در سال ۸۶ زده شد ولی تا به امروز هنوز روند اجرایی این محور ادامه دارد.

 

 

 

۸ کیلومتر ابتدایی خلیل‌آباد تا کندر مشکل جابه‌جایی تیر برق دارد

قدرت الله ابک، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در سفری که همراه با استاندار به شهرستان خلیل آباد داشت، دراین‌خصوص اظهار داشت: از خلیل‌آباد به بردسکن ۲۵ کیلومتر است و ۲ کیلومتر ابتدایی از سمت خلیل‌آباد در حوزه شهری است و ۲ کیلومتر از سمت بردسکن کار شده است.

وی با بیان اینکه ۳ کیلومتر از این محور را تجدید مناقصه گذاشته‌ایم تا پیمانکار آن مشخص شود، خاطرنشان کرد: ۸ کیلومتری که در حال حاضر از بعد از محدوده شهری به سمت بردسکن داریم مشکل بحث جابه‌جایی تیر برق را داشتیم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه ۲ بار بحث جابه‌جایی تیر برق را به مناقصه گذاشته‌ایم که بار اول متقاضی نداشت و بار دوم مبلغ ۳ برابر برآورد کارشناسان ارائه داده شد که مورد پذیرش نبود، تصریح کرد: این پروژه با دستور استاندار ترک تشریفات شده که به‌زودی پیمانکار آن مشخص شود.

وی با بیان اینکه پروژه‌های اولویت‌دار به‌خصوص تکمیل پروژه سه‌راهی شادمهر تا انابد از وزارت‌خانه به سازمان برنامه‌وبودجه ارسال شده است، اذعان کرد: پل کندر یکی از پروژه‌های مهم محور خلیل‌آباد به بردسکن است که نیازمند ۵۰ میلیارد تومان اعتبار است و ۱۰۰ میلیارد تومان هم ابتدای محور نیاز دارد.

 

منفعل نشستن و منتظر بودجه ماندن کاری را پیش نمی‌برد / استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای پیشبرد توسعه جاده‌ها ضروری است

محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی در سفری که بهمن ماه سال جاری به شهرستان خلیل آباد داشت، دراین‌خصوص عنوان کرد: مسیر بردسکن به خلیل‌آباد به لحاظ اینکه بردسکن دروازه ورودی استان از نظر ارتباطی محسوب می‌شود مسیر مهمی است و نباید نگاه شهرستانی به آن داشته باشیم.

وی با بیان اینکه استان‌های سمنان، خراسان جنوبی، یزد و… برای دسترسی به خراسان رضوی و مشهد باید از این مسیر استفاده کنند، تشریح کرد: اگر این مسیر زودتر دو بانده شود رونق خوبی می‌گیرد و منطقه را متحول می‌کند یکی از مزیت‌های این منطقه می‌تواند همین جاده باشد.

استاندار خراسان رضوی با تأکید بر اینکه با اعتبارات قطره چکانی ملی مطمئناً سال‌ها طول می‌کشد تا این جاده تکمیل شود باید از ظرفیت‌های دیگر برای پیشبرد توسعه جاده استفاده کرد، افزود: در استان تلاش کرده‌ایم که استانی و ملی بتوانیم منابع تأمین مالی را از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه منفعل نشستن و منتظر بودجه ماندن کاری را پیش نمی‌برد برای حل مشکلات باید دنبال ظرفیت‌های دیگر باشد، بیان کرد: پول نقد سرعت پروژه را بالا می‌برد و کار ده‌ساله را در چند ماه انجام می‌دهد و باید مدیران استان ورود پیدا کنند تا از این ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده شود.

معتمدیان همچنین با بیان اینکه مهم‌ترین اولویت مردم منطقه ترشیز همین بحث جاده‌ها است و راه‌حل آن همین استفاده از ظرفیت ماده ۵۶ قانون است، تأکید کرد: به هر میزان که از محور خلیل‌آباد به بردسکن آماده می‌شود باید زیر بار ترافیک برود تا از حوادث این جاده کاسته شود.

 

تکمیل باند دوم محور خلیل‌آباد به بردسکن از مطالبات اصلی مردم است

ابراهیم قاسم‌پور، فرماندار خلیل‌آباد در این زمینه در گفتگو با خبرنگار یار خراسانی، اظهار داشت: باند دوم محور خلیل‌آباد به بردسکن یکی از مطالبات اصلی مردم شهرستان است که باید این بحث سرعت بگیرد.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبات سفر استاندار خراسان رضوی به شهرستان خلیل‌آباد روند اداری جابه‌جایی تیرهای برق این مسیر در حال طی‌کردن است، خاطرنشان کرد: بر اساس این مصوبات اداره کل راه و شهرسازی موظف شد تا پایان سال مالی (۲۱ تیرماه ۱۴۰۰) هشت کیلومتر ابتدایی این محور را از سمت خلیل‌آباد به بهره‌برداری برساند.

فرماندار خلیل‌آباد با تأکید بر اینکه به طور مداوم پیگیر این موضوع از استان هستیم، تصریح کرد: مطالبه ما از سمت مردم شریف شهرستان خلیل‌آباد از مدیرکل راه و شهرسازی استان این است که خواسته به حق مردم را سرعت بدهد.

 

این جاده در حالی قربانی می‌گیرد که مسئولان همچنان در جلسات مختلف، از ضرورت بهسازی این جاده و اصلاح نقاط حادثه‌خیز سخن به میان می‌آورند.

مردم شهرستان‌های خلیل‌آباد و بردسکن انتظار دارند تا سرانجام کابوس جاده مرگ در ذهن مردم به رؤیایی خوش تبدیل‌شده و بالاخره وعده تکراری ساماندهی این محور پرحادثه هرچند بسیار دیر، اما در نقطه‌ای به تحقق برسد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها



ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.