رئیس صنف بدلکاران سینما:

فیلم‌های آپارتمانی جای اکشن را در سینما گرفته است / سینماگران بدلکاری را به‌عنوان یک حرفه تخصصی قبول ندارند

شناسهٔ خبر: 53871 -
چاپ خبر چاپ خبر
رئیس صنف بدلکاران گفت: سینماگران بدلکاری را به‌عنوان یک حرفه تخصصی نپذیرفته‌اند و تا زمانی که به این سمت حرکت نکنند مطمئناً پیشرفتی در سینما حاصل نخواهد شد.

علیرضا فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار یار خراسانی اظهار داشت: از سال ۶۲ با فیلم سربداران وارد عرصه سینما شدم و مدت ۲۰ سال به‌عنوان بدلکار در سینما فعالیت داشتم.
وی بابیان اینکه در فیلم مختارنامه یک گروه بدلکاری با مسئولیت بنده تشکیل و وزارت ارشاد به ثبت رسید، خاطرنشان کرد: از فیلم مختارنامه به‌عنوان طراح بدلکاری مشغول به کار شدم و تا به امروز بیش از ۱۴۰ کار تاریخی و اکشن انجام داده و سنگین‌ترین کارهای بعد انقلاب با حضور گروه بدلکاری خیبر انجام‌گرفته است.
وی با تأکید بر اینکه سینماگران به‌اندازه بدلکاران روبه‌جلو حرکت نکرده‌اند، تصریح کرد: سینماگران بدلکاری را به‌عنوان یک حرفه تخصصی نپذیرفته‌اند و تا زمانی که به این سمت حرکت نکنند مطمئناً پیشرفتی در سینما حاصل نخواهد شد.
رئیس صنف بدلکاران ادامه داد: این گروه از کارگردانان نباید دنبال کار اکشن بروند و اگر قرار باشد یک فیلم اکشن را بسازند باید اطلاعات کافی را دراین‌باره داشته باشند.
وی بابیان این اینکه اگر حرفه بدلکاری را به‌عنوان یک حرفه تخصصی قبول داشته باشند خیلی اتفاقات بهتری رخ خواهد داد، اذعان کرد: در سینمای ایران تجهیزات بدلکاری فراهم نیست و اگر ۵۰ درصد تجهیزات کشورهای دیگر در بدلکاری را داشته باشیم پیشرفت‌های قابل‌توجهی حاصل می‌شود.
فتحی همچنین با تأکید بر اینکه بنده به‌عنوان رئیس صنف بدلکاران باید در جهت به‌روز کردن این حرفه تلاش کنم و از همین رو تمام تجهیزات مخصوص بدلکاری را با هزینه خودم تهیه می‌کنم، بیان کرد: بدلکاری یک حرفه‌ای است که همیشه نزدیک مرگ هستی ولی با توجه به آموزش و تکراری که انجام می‌شود آن را به حداقل می‌رسانیم.
وی بابیان اینکه کوچک‌ترین اشتباه باعث مرگ بدلکار می‌شود، عنوان کرد: یک بدلکار باید بداند چه زمانی چه اقدامی را انجام دهد و همچنین حس نمایشی بودن را به بیننده القاء نکند.
این بدلکار سینمای ایران در ادامه تأکید کرد: تنها کشوری که در فیلم‌های سینمایی و تلویزیون ماشین را با حضور راننده چپ می‌کنند ایران است و در تمام کشورهای دیگر بدون راننده این کار انجام می‌شود.
وی بابیان اینکه سینما نیاز به اکشن دارد و متأسفانه هزینه اکشن بالا است، تصریح کرد: سینما ایران به سمت تئاتری شدن پیش رفته است یعنی تمام فیلم در یک آپارتمان گرفته می‌شود و به‌واسطه شناختی که ندارند به سمت اکشن حرکت نکرده است.
فتحی با تأکید بر اینکه در هیچ کجای دنیا سراغ ندارید که یک بدلکار از ارتفاع ۱۹ متری بر روی کارتن خود را بیندازد، اذعان کرد: هنوز ما نتوانسته‌ایم از ارشاد تهران یک تشک بادی بگیریم و برای پرش از ارتفاع از کارتن‌های تخم‌مرغ استفاده می‌کنیم.
وی همچنین عنوان کرد: جسارت بدلکار ایران واقعاً مثال‌زدنی است و این بدلکاران با کمترین دستمزد کار خود را انجام می‌دهند ولی متأسفانه برای کار بدلکار ارزش قائل نیستند.
رئیس صنف بدلکاران در پایان خاطرنشان کرد: بنده افتخار می‌کند بچه شهر خلیل‌آباد هستم و امیدوارم بتوانم برای شهر خودم مثمر ثمر باشم.
انتهای پیام/

 

برچسب‌ها



ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.