مکتب امام خمینی (ره) نقشه راه انقلاب اسلامی

شناسهٔ خبر: 50801 -
چاپ خبر چاپ خبر
مکتب امام خمینی (ره) بر سه محور عقلانیت، معنویت و عدالت بود و تکیه‌بر روی یکی از این ابعاد و بی‌توجهی به ابعاد دیگر جامعه را به خطا می‌کشاند و به انحراف می‌برد.

به گزارش یار خراسانی، با عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه و قیام خونین ۱۵ خرداد ماه خدمت همه آزاد اندیشان جهان بویژه امت بزرگ اسلامی و ملت شریف ایران، برخود لازم دیدم با توجه به عدم درک نسل سوم و چهارم انقلاب از حضور امام و تلاش زیاد دشمن برای دور نگه داشتن نسل های جدید انقلاب از امام و آرمان های امام مطالبی را مختصر اما مستند به سخنان امام خامنه ای( مدظله العالی) بیان کنم تا خطر انحراف امام که توسط عده ای در داخل شروع شده است بر همگان باز شود.

“مکتب امام نقشه راه انقلاب اسلامی”

مکتب امام یک بسته کامل است، یک مجموعه که دارای ابعادی است، ” بُعد معنویت، بُعد عقلانیت و بُعد عدالت”

لذا بر همه ما فرض است که مکتب امام(ره) را بازخوانی و برآن استقامت نماییم چرا که:

  • نجات بخش کشور از استبداد و استکبار است: به برکت مکتب امام، ملت ما توانسته است در مقابل سنگین ترین توطئه ها و تحریم ها ایستادگی کند.
  • کلید دستیابی به پیشرفت جمهوری اسلامی ایران است هرگاه به توفیق عمل به توصیه های امام (ره) داشته باشیم.
  • عامل جلوگیری از انحراف است: خطر وجود دارد، دشمن انقلاب و دشمن امام بیکار نمی نشیند، سعی می کند این انقلاب را با منحرف کردن راه انقلاب از پای درآورد، بنابراین لازم است ما شاخص داشته باشیم و بهترین شاخص خود امام و خط امام است.
  • رمز عبور از بحران ها
  • ضامن استقلال کشور و الگو شدن ملت ایران: یاد امام نیرو بخش و امید بخش است این را باید زنده نگه داشت لذا جوانان و بویژه مسئولان باید وصیت نامه امام را به چشم یک دستورالعمل نگاه کنند.
  • اساس وحدت و حضور همیشگی مردم در صحنه: آن چیزی که می تواند جلو تهاجم گستاخانه آمریکا را بگیرد فقط و فقط وحدت ملی و وحدت کلمه است. آنها کجا که بخواهند قدم بگذارند باید اول تفرقه ایجاد کنند، وسیله موفقیت آنها وجود اختلاف در صفوف داخلی ملت هاست، لذا علاج مقابله با تهدیدهای آمریکا عبارت است از وحدت ملت، وحدت مسئولان و گرد آمدن حول همان محورهایی که امام بزرگوار ما به عنوان اصول این انقلاب و نظام معین کرده است.

*ابعاد مکتب امام خمینی(ره): “عقلانیت، معنویت و عدالت”

تکیه بر روی یکی از این ابعاد و بی توجهی به ابعاد دیگر جامعه را به خطا می کشاند و به انحراف می برد. این مجموعه، این بسته کامل میراث فکری و معنوی امام است. خود امام بزرگوار در رفتارش هم مراقب عقلانیت بود و هم مراقب معنویت، هم با همه وجود متوجه به بُعد عدالت بود.

شاخصه های مکتب امام در بُعد عقلانیت:

  • قانون مداری: همه در چارچوب قانون حرکت کنند بویژه قانون اساسی
  • مقابله با تحجر و خرافه گویی و تاکید بر دانایی محوری: بویژه تحجر مذهبی و تحجر سیاسی
  • استکبار ستیزی: اتخاذ رویکرد تهاجمی در سیاست خارجی
  • مردم سالاری دینی: یعنی تکیه بر آراء مردم یعنی صاحب کشور خود مردم هستند.
  • وحدت گرایی: دشمن تلاش می کند دلها را از کینه یکدیگر پر کند.
  • ایستادگی در برابر دشمن در عین توجه به منافع ملی: آن کسانی که خیال می کنند عقل اقتضاء می کند گاهی در برابر دشمن کوتاه بیایند، امام درست نقطه مقابل این تصور حرکت می کرد. او معتقد بود که در مقابل دشمن، کمترین انعطاف، کمترین عقب نشینی و کمترین نرمش به پیشروی دشمن می انجامد.
  • اعتماد به نفس و خود اتکایی: شعار ما می توانیم را امام بزرگوار در اعماق جان این ملت قرار داد.
  • انتقاد پذیری: همه مسئولان تراز اول کشور این را از امام شنیده بودند که بایستی آماده باشیم چنانچه از ما عیب گرفتند، بگویی ما بالاتر از این هستیم که عیب داشته باشیم بالاتر از این هستیم که به ما انتقادی وارد باشد.

*شاخص های مکتب امام در بُعد معنویت:

  • ولایتمداری: امام می فرمایند: من به همه ملت اطمینان می دهم که امر دولت اسلامی اگر با نظارت فقیه و ولایت فقیه باشد آسیبی به ممکلت وارد نخواهد شد.
  • اخلاق محوری: خود امام اهل رعایت اخلاق بود و دیگران را هم به اخلاق سوق می داد؛ دوری از گناه و تهمت و دوری از سوء ظن، غیبت، بد دلی و…
  • انتقاد پذیری و اعتراف به اشتباه: امام در اظهارات خود بارها گفته اند که من در فلان قضیه اشتباه کردم؛ این خیلی عظمت نیاز دارد روح انسان باید خیلی بزرگ باشد چنین حرکتی انجام دهد.
  • اخلاص و توکل: او برای تعریف و تمجید دیگران، حرفی نزد، کاری نکرد، اقدامی نکرد مگر برای رضای خدا.
  • ساده زیستی: خودش در عین ساده زیستی، بارها مسئولان کشور را توصیه به ساده زیستی می کردند.
  • توأم کردن سیاست و معنوی: در مکتب امام سیاست و معنویت کاملاً در هم تنیده است و جدا از یکدیگر نیست.

*شاخص های مکتب امام در بُعد عدالت:

  • رعایت انصاف: بویژه در عرصه سیاست
  • رسیدگی به محرومین: توصیه امام به رسیدگی به پابرهنگان و کوخ نشینان و طبقات محروم بارها وجود داشت.
  • مقابله با اشرافی گری و روحیه کاخ نشینی
  • گسترش عدالت: در عدالت هم باید معنویت وجود داشته باشد و هم عقلانیت.

*مصادیق انحراف از مکتب امام و انقلاب به بهانه عقل گرایی:

  1. عدول از ارزشها به بهانه کسب علم توسط مهندس بازرگان
  2. ایستادگی در برابر به تصویب رسیدن قانون اساسی مبتنی بر شریعیت اسلامی و تمسک به قوانین عرفی جاری جهان به بهانه نداشتن الگوی مذهبی توسط گروهک نهضت آزادی (بازرگان و ابراهیم یزدی)
  3. ایستادگی در برابر لایحه قصاص توسط جبهه ملی
  4. طرح مدیریت علمی در برابر مدیریت فقهی توسط تجدیدنظر طلبان مثل سروش
  5. طرح موضوع وکالت بجای ولایت و انکار ولایت معصوم توسط منتظری، سروش و…
  6. تمسک به مدل های توسعه غربی به بهانه نبودن مدل اسلامی
  7. برجسته کردن تعارض جمهوری اسلامی با دموکراسی توسط بازرگان، ابراهیم یزدی و…
  8. سازش در برابر استکبار و تلاش برای ارتباط با آمریکا
  9. ملت سازی برای رژیم صهیونیستی
  10. دفاع از جمهوری ایرانی به جای جمهوری اسلامی
  11. طرح مکتب ایرانی در برابر مکتب اسلامی توسط مشایی
  12. طرح بیداری انسانی در برابر بیداری اسلامی توسط مشایی
  13. نفی مدیریت انبیاء توسط مشایی
  14. تکیه بر باستان گرایی به جای اسلامی گرایی توسط مشایی
  15. دفاع از اسلام حداقلی به جای قرائت اسلام حداکثری
  16. نفی مرجعیت و روحانیت و اسلام فقاهتی توسط ابراهیم یزدی

*مصادیق انحراف از مکتب امام و انقلاب به بهانه عدالت:

  1. ترویج اقتصاد سوسیالیستی در دوره موسوی
  2. مقابله با فعالیت اقتصادی بخش خصوصی در دوره موسوی
  3. ترویج فمنیسم به بهانه دفاع از برابر جنسیتی ( پذیرش کنوانسیون منع اشکال تبعیض علیه زنان توسط مجلس ششم)
  4. وحدت شکنی و تحریک اقوام به بهانه برابری
  5. قانون گریزی، نخبه گریزی و ولایت گریزی به بهانه عدالت

*مصادیق انحراف از خط امام و انقلاب به بهانه معنویت:

  1. عبور از ولایت فقیه به بهانه ارتباط با امام زمان (عج)
  2. ترویج عرفان های کاذب
  3. ترویج اسلام غیرسیاسی
  4. ترویج اسلام رحمانی به جای جهاد در مبارزه با استکبار
  5. نفی مشروعیت الهی ولایت فقیه
  6. زیر سوال بردن اصل امر به معروف و نهی از منکر در نقطه مقابل آن برخورد ظالمانه
  7. بیان اصل اینکه دین خداوند قیم نمی خواهد
  8. زیر سوال بردن اصل کمک به مظلوم در موضوع کمک به مردم سوریه، یمن و…

حال خودمان را بر این شاخص ها عرضه کنیم (هم مردم و هم مسئولان) ببینیم در کجای کار قرار داریم چقدر با این شاخص ها و موازین تطبیق داریم، چقدر فاصله داریم، آن وقت انحراف در امام انقلاب بوجود نمی آید اگر این انحراف از بین رفت انحراف در انقلاب هم نخواهیم داشت.

نویسنده: علی نیک یاد

انتهای پیام/

برچسب‌ها



ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.